« Tilbake (Ofte stilte spørsmål (FAQ))
Når skal du levere omsetningsoppgave (momsoppgave)?
Alle bedrifter som er momspliktige (mva.-registrert) må sende omsetningsoppgave hver termin (eller én gang i året for enkelte).
Det er seks frister i året, og de forfaller en måned og ti dager etter utløp av mva.-terminen. Dersom forfallsdagen er en helligdag/helg, blir forfallsdagen neste arbeidsdag.
For de som leverer omsetningsoppgave annenhver måned skal disse forholde seg til følgende frister:
- Termin 1: Januar og Februar, forfaller 10.4
- Termin 2: Mars og April, forfaller 10.6
- Termin 3: Mai og Juni, forfaller 31.8
- Termin 4: Juli og August, forfaller 10.10
- Termin 5: September og Oktober, forfaller 10.12
- Termin 6: November og Desember, forfaller 10.02 året etter
Ved å trykke på "Åpne rapport" i hovedmenyen får du opp en rapport over alle dine fakturaer. Her sorterer du raskt etter alle fakturaer du har sendt ut i den gjeldende perioden. I bunn av rapporten vises en oppsummering av total mva, brutto, netto, innbetalinger m.m. Slik finner du du enkelt ut hvor mye mva. du har fakturert ut til dine kunder i den gjeldende perioden.
Benytter du deg av vårt abonnement Debet Faktura Pluss kan du eksporterer ut rapporten i Excel-format ved å klikke på ikonet øverst til høyre.