« Tilbake (GDPR)

GDPR og ansattdata: Balansering av personvern og HR-krav

Den generelle databeskyttelsesforordningen (GDPR) har betydelig innvirkning på hvordan organisasjoner håndterer ansattes data. Å finne en balanse mellom ansattes personvernrettigheter og krav til menneskelige ressurser (HR) kan være utfordrende, men det er avgjørende for etterlevelse og opprettholdelse av tillit hos ansatte. Denne artikkelen diskuterer effekten av GDPR på håndtering av ansattes data og gir praktisk veiledning for å oppnå en balanse mellom personvern og HR-krav.

GDPR og ansattdata: Balansering av personvern og HR

Forstå det juridiske grunnlaget for behandling av ansattdata:

GDPR krever at organisasjoner har et gyldig juridisk grunnlag for å behandle ansattes data. I HR-sammenheng kan flere rettsgrunnlag gjelde, for eksempel at behandling er nødvendig for gjennomføring av en arbeidsavtale eller for å iverksette tiltak før en kontrakt inngås, behandling er nødvendig for å overholde en juridisk forpliktelse (f.eks. lønnsskatt, sosial sikkerhetsbidrag), eller behandling er nødvendig for organisasjonens legitime interesser, forutsatt at den ikke overstyrer individets rettigheter og friheter.

Åpenhet og ansattdata:

Organisasjoner må være transparente med ansatte om behandlingen av deres personopplysninger. Dette innebærer å gi en personvernerklæring som tydelig forklarer formålet og det juridiske grunnlaget for behandling av ansattes data, hvilke typer personopplysninger som samles inn og behandles, datalagringsperioder, ansattes rettigheter i henhold til GDPR, og eventuelle tredjeparter som dataene kan deles med.

Dataminimering og ansattdata:

GDPR legger vekt på prinsippet om dataminimering, som krever at organisasjoner samler inn og behandler kun personopplysningene som er nødvendige for et bestemt formål. For å oppnå dette bør HR-avdelinger begrense innsamlingen av ansattes data til det som er nødvendig for det aktuelle formålet, regelmessig gjennomgå datainnsamlingsprosesser for å sikre kontinuerlig etterlevelse, og unngå overdreven datalagring ved å etablere passende oppbevaringsperioder for ulike typer ansattes data.

Ansattdata og tredjepartsdatabehandlere:

Organisasjoner engasjerer ofte tredjeparts databehandlere for HR-funksjoner, for eksempel lønnsbehandling eller fordelsadministrasjon. For å sikre GDPR-samsvar når de arbeider med tredjeparts databehandlere, bør organisasjoner gjennomføre due diligence for å vurdere databehandlerens retningslinjer og praksis for databeskyttelse, etablere en juridisk bindende databehandlingsavtale som skisserer databehandlerens GDPR-forpliktelser, og regelmessig overvåke databehandlerens overholdelse av GDPR og databehandleravtalen.

Ansattes rettigheter i henhold til GDPR:

Ansatte har flere rettigheter i henhold til GDPR, inkludert retten til å få tilgang til deres personopplysninger som holdes av organisasjonen, retten til å be om retting av unøyaktige personopplysninger, retten til å be om sletting av personopplysningene deres under visse omstendigheter, og rett til å be om begrensning av behandlingen av personopplysningene deres i bestemte situasjoner. Organisasjoner må etablere prosesser for håndtering av ansattes forespørsler på en rettidig og samsvarende måte.

Datasikkerhet og ansattdata:

Organisasjoner må implementere passende tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte ansattes data. Disse tiltakene kan omfatte å begrense tilgangen til ansattes data til kun autorisert personell, bruke kryptering for å beskytte sensitive ansattes data både i hvile og under transport, og å gjennomføre regelmessige sikkerhetsvurderinger for å identifisere og redusere potensielle risikoer.

Databrudd og ansattdata:

Ved et databrudd som involverer ansattes data, må organisasjoner varsle den relevante databeskyttelsesmyndigheten innen 72 timer etter at de ble oppmerksomme på bruddet, informere berørte ansatte dersom bruddet utgjør en høy risiko for deres rettigheter og friheter, og implementere tiltak for å forhindre fremtidige brudd, for eksempel forbedret sikkerhetskontroll eller opplæring av ansatte.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 69,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. Behandling av personopplysninger
  2. Biometriske data
  3. Cookies (Informasjonskapsler)
  4. Data Protection Impact Assessments (DPIAs)
  5. Dataansvarlig
  6. Databehandleravtale
  7. Databehandleravtale i forbindelse med GDPR
  8. Databrudd
  9. Dataminimering
  10. Dataoverføring
  11. Dataportabilitet
  12. Datatilsynet
  13. Er bilder personopplysning?
  14. Er brukernavn en personopplysning?
  15. Er det lov å sende personnummer på e-post?
  16. Er e-post omfattet av GDPR?
  17. Er lønn en personopplysning?
  18. Er personnummer personopplysning?
  19. Ferdig utfylte GDPR-dokumenter
  20. Formålsbegrensning
  21. Forstå GDPR-prinsipper
  22. Forstå GDPR-unntak
  23. GDPR
  24. GDPR - Innebygd personvern
  25. GDPR for små bedrifter: Hva du trenger å vite
  26. GDPR kurs
  27. GDPR og ansattdata
  28. GDPR og datainnbrudd
  29. GDPR og markedsføring
  30. GDPR og tredjeparts databehandlere
  31. GDPR-arbeidet må dokumenteres
  32. GDPR-bøter og straffer
  33. GDPR-dokumentasjon og retningslinjer for små og mellomstore bedrifter
  34. GDPR-systemets innhold
  35. Genetiske data
  36. Helseinformasjon
  37. Hva er straffen for å bryte personvern?
  38. Hva menes med GDPR?
  39. Hva regnes som sensitive opplysninger?
  40. Hva skal GDPR beskytte?
  41. Hva står forkortelsen GDPR for?
  42. Hvem håndhever GDPR?
  43. Hvem har ansvar for personopplysninger?
  44. Hvem omfattes av GDPR?
  45. Hvor gjelder GDPR?
  46. Hvor lenge kan personopplysninger lagres?
  47. Hvorfor har vi GDPR?
  48. Implementering av beste praksis for personvern for GDPR
  49. Informasjonsplikt
  50. Informasjonssikkerhet
  51. Informasjonssikkerhet og internkontroll GDPR
  52. Innebygd personvern og personvern GDPR
  53. Interesseavveining
  54. Kan sjefen sjekke e-posten din?
  55. Konsekvensene av manglende overholdelse av GDPR
  56. Lagringsbegrensning
  57. Legge til rette for retting og sletting i forbindelse med GDPR
  58. Lovlig grunnlag for behandling
  59. Målene for GDPR
  60. Meldingsplikt ved databrudd
  61. Når ble GDPR vedtatt?
  62. Personopplysninger
  63. Personvern som standard
  64. Personvern ved design
  65. Personvernerklæring i henhold til GDPR
  66. Personvernkonsekvenser
  67. Personvernkonsekvenser og forhåndsdrøftelse i forbindelse med GDPR
  68. Personvernombud
  69. Protokoll over behandlingsaktiviteter GDPR
  70. Rett til å protestere
  71. Rett til begrensning av behandling
  72. Rett til dataportabilitet
  73. Rett til innsyn
  74. Rett til korrigering
  75. Rett til sletting
  76. Rollen til databeskyttelsesansvarlig
  77. Samtykke i GDPR
  78. Samtykkeadministrasjon
  79. Samtykkeadministrasjon under GDPR
  80. Sensitive personopplysninger
  81. Sjekkliste GDPR