« Tilbake (Trenger du hjelp eller veiledning?)
Faktura regler
Det er en del faktura regler man må forholde seg til. Med et fakturaprogram slipper du å forholde deg til alle disse. Vi hjelper deg gjennom reglene og tilser at fakturaen vi produserer er i henhold til regelverket og at den kan sendes ut i henhold til krav.
Det er en del regler du hadde måttet forholde deg til om du ikke benyttet Debet Faktura. Men på grunn av vårt intuitive og praktiske grensesnitt, vil de fleste av reglene bli tilfredsstilt innen du har opprettet og sendt ut fakturaen. Vi generer maskinelle fakturanummer, som er et av de viktigste kravene man må forholde seg til. Dette kravet gjør at den enkleste løsningen for de fleste næringsdrivende er å benytte vårt fakturaprogram. Ellers er det krav til innhold. Fakturaen skal inneholde blant annet organisasjonsnummer, navn og adresse på kunde og leverandør, det skal inneholde fakturadato, fakturanummer, beløp på kravet, og MVA skal spesifiseres.
Forfallsdato og purrefrister
Andre faktura regler du må forholde deg til er at purrefrister. Du kan stort sett bruke hvilken forfallsdato du ønsker, men det er regler for når du kan sende purringer. En purring kan først sendes etter 14 dager og må ha 14 dagers betalingsfrist. Det sies ikke noe i faktura regler at man må sende ut purring. Man kan sende ut inkassovarsel direkte etter 14 dager. På den måten kan man sende kravet til inkasso tidligst 14 dager etter deg igjen. Om det er uenighet om innholdet på fakturaen, sier faktura regler at man kan klage på fakturaen, og om denne klagen ikke er helt grunnløs, vil dette gjøre saken omtvistet. Det igjen betyr at saken ikke kan sendes til inkasso før tvisten er løst. Slike saker må løses i forliksrådet.
Alle disse faktura regler håndteres på en intuitiv og brukervennlig måte i vårt online fakturaprogram, Debet Faktura. Det viktigste med vårt fakturaprogram er at brukerne skal kunne tilfredsstille alle krav som stilles til utstedelsen av en faktura. Når fakturaen sendes, kan den sendes elektronisk, eller med EHF faktura som er en faktura regel det offentlige stiller til fakturautsendelse. Med denne ordningen, sendes fakturaen direkte til kundens regnskapssystem, hvor den kan behandles i henhold til deres fakturaprosess. Den skal gjerne godkjennes av flere instanser før den sendes til utbetaling. Når den er godkjent og sendt til utbetaling, kan du endelig motta pengene. Om du har avtale om det, kan Debet Faktura motta melding om at fakturaen er betalt direkte slik at du kan se i programmet at den er det. Alle faktura regler ivaretas med programmet med et praktisk og brukervennlig grensesnitt.
Om man følger alle faktura regler blir prosessen enklere dersom kravet ikke blir betalt. Da kan man utvide avtalen til Debet Egeninkasso og føre en inkassosak mot kunden. I systemet vil du finne alle nødvendige dokumenter og regler for dette, og hjelp til å opprette en sak. Du kan følge saken gjennom programmet og tilse at alle steg utføres på riktig tidspunkt. Mange kunder vil betale inn kravet straks de mottar et inkassovarsel. Selv om det nå er blitt mer vanlig å sende ut inkassovarsel ved første purring slik at man ikke skal få forsinkelser når man krever inn betalingen.
Debet Faktura og Debet Egeninkasso er online systemer som gjør at du kan jobbe med faktura og inkasso fra hvor som helst. I tillegg kan du administrere flere kunder fra samme program og flere kan ha tilgang til fakturaene for ditt firma. Dette gjør det meget enkelt å jobbe med fakturaer gjennom Debet Faktura og Debet Egeninkasso. Man sparer mye tid for administrasjon med denne løsningen.