« Tilbake (Trenger du hjelp eller veiledning?)
Kreditering av faktura
Når en kunde er blitt feilfakturert eller returnert varer kunden likevel ikke ønsket, er det behov for å kreditere faktura. Kreditering av faktura håndteres enkelt med Debet faktura. Her kan du raskt finne frem den relevante fakturaen som skal krediteres.
Generell fakturahåndtering i Debet Faktura
I webfaktura programmet er det en enkel sak å håndtere kreditering av faktura. Håndtering av dette er like enkelt som generell fakturahåndtering i Debet Faktura. Når man skal sende en faktura benytter man informasjonen man allerede har lagt inn om kundene og om produktene man skal ha med på fakturaen. Man legger bare inn kunden og produktene, og resten ordner fakturaprogrammet. Derfra kan man velge om man vil sende den ferdige fakturaen via epost eller som papirfaktura i posten. Eller man kan sende den som en EHF faktura, som sendes rett inn i kundens regnskapssystem. På denne måten sparer både leverandør og kunde mye tid og arbeid med fakturaene og kan fokusere på bedriftens kjernevirksomhet. Men av og til må man kreditere en kunde fordi kunden enten er feilfakturert, har fått vare med feil på, eller rett og slett ønsker å returnere en vare. Da går vi bare inn i systemet og enkelt relaterer en kreditnota til den opprinnelige fakturaen. Da er kreditnotaen raskt klar til å sendes til kunden, og utfordringen er løst.
Kunde ønsker kreditering
Hva er grunner til at kunder ønsker kreditering av faktura? Hvis vi har sendt en faktura til en kunde, så er denne endelig. Fakturaen er registrert i regnskapssystemet og fakturanummeret er brukt på denne fakturaen. Hvis da kunden enten er blitt feilfakturert eller om man blir enige om en reduksjon av prisen i etterkant, må vi foreta en kreditering av faktura. Dette er for at det skal bli formelt riktig i kundens og vårt regnskapssystem, og for at vi blir beskattet riktig og betaler riktig MVA til skattemyndighetene. Det er med andre ord meget viktig at krediteringen blir gjort formelt slik at all rapportering blir korrekt. Dette må da gjøres fra fakturasystemet slik at det også blir oppdatert med korrekt informasjon.
Kreditering i Debet Faktura
Kreditering i Debet Faktura gjøres med noen enkle steg. Ved å ta utgangspunkt i den opprinnelige fakturaen, har du raskt opprettet en kreditnota til kunden slik at kunden kan dokumentere at de ikke skal betale fakturaen, eller i alle fall ikke i sin helhet. Du oppretter raskt kreditnotaen og får den raskt inn i oversikten så du igjen har full kontroll over hva som skal betales og hva som er betalt. Det er ikke noen stor utfordring å finne ut av dette. Skal det refunderes penger til kunden, må dette selvsagt gjøres utenom fakturaprogrammet med mindre man har avtale om noe annet.
Inkassotjenester
Når kunden har fått en delvis kreditering av faktura, håndteres dette på samme måte som en vanlig faktura om betaling uteblir. Purringer sendes ut i henhold til innarbeidede rutiner. Blir fakturaen fortsatt ikke betalt har man muligheten for å sette i gang en inkassosak mot kunden med Debet Egeninkasso. Har kan du selv enkelt finne ut av prosessen og reglene for når inkassovarsler må være ute for at det ikke skal bli noen forsinkelse i forbindelse med å få inn pengene. Ofte har man ikke nok likviditet i firmaet til å ha utestående fakturaer hos flere kunder, og da er det viktig at man har en prosess for å hente inn ubetalte fakturaer så raskt som mulig.
Når en kunde ønsker en kreditering av en eller annen grunn, håndterer vi dette raskt i Debet Faktura. Det er praktisk og enkelt å produsere en kreditnota til kunden.