« Tilbake (Trenger du hjelp eller veiledning?)
Foreldelsesfrist faktura
Foreldelsesfrist faktura er 3 år. Om faktura ikke er betalt innen det, har man ikke lenger et krav mot kunden. Dette er en av grunnene til at det er viktig å ha god oversikt over fakturaer som er betalt med Debet Faktura.
Hva skjer når faktura foreldes?
Når firmaer mister oversikten over utsending av fakturaer eller om fakturaer er betalt, kan man til slutt oppleve at fakturaen foreldes og at man ikke lenger har anledning til å få inn pengene en har utestående. Foreldelsesfrist faktura er på 3 år. Ved å følge anbefalinger for utsendelser av purringer og eventuelt inkassovarsler, så unngår du at foreldelsesfrist faktura blir gjeldende. Foreldelse av faktura er ikke ønskelig for bedriften. Investeringer du har gjort i forhold til ordren som ikke er blitt betalt vil da gå tapt.
Med Debet Faktura har du til enhver tid oversikt over hvilke fakturaer som er sendt ut og hvilke som er betalt. Med god oversikt over fakturaene vet man alltid hvilke fakturaer som er betalt og hvilke som ikke er det.
Oversikt med Debet Faktura
Med Debet Faktura har man full oversikt over fakturaer som er betalt og når de forfaller. Du har alltid online tilgang til fakturaene uansett hvor du befinner deg og kan følge opp ubetalte fakturaer. Med total oversikt unngår du at foreldelsesfrist faktura blir et problem. Administrasjon av fakturaer er enkelt og intuitivt. Etter du har lagt inn kunde og produkter i programmet, oppretter du raskt faktura. Med betalversjonen kan du enkelt sende fakturaen direkte fra Debet Faktura via email. Alternativt kan du sende EHF faktura direkte til kundens regnskapsprogram for kunder som krever denne typen faktura. Om kunden ønsker det, kan du også sende ut papirfaktura. For et ekstra gebyr per faktura er dette en oppgave Debet kan utføre for deg. Du kan til enhver tid sjekke om fakturaen er blitt betalt. Er den ikke betalt, sender du ut purring fra programmet. Betales ikke fakturaen etter purring, kan du starte en inkassoprosess med Debet egeninkasso, eller Debet kan også velge å tilby å kjøpe inkassosaken hvis faktorer ligger til rette for dette.
Send ut purringer i tide
For at du skal få inn betalinger i tide er det viktig å ha en god plan for purringer og inkassovarsler. Hvis kunden velger å ikke betale fakturaen har du da anledning til å sende saken til inkasso og følge opp saken frem til den eventuelt avgjøres rettslig. De fleste firmaer har ikke likviditet nok til å håndtere store utestående beløp, og det er derfor utrolig viktig med en raskt og effektiv håndtering av utestående fakturaer. Med en god prosess på dette og god oversikt, unngår du foreldelsesfrist faktura slik at vi kan få inn alle utestående fakturaer. Om ikke fakturaen betales og den må til inkasso, er det ganske klare regler for når man skal sende ut inkassovarsel og når man kan purre.
Inkasso med Debet Egeninkasso
Når fakturaer i Debet Faktura ikke er betalt innen fristen kan man ved hjelp av Debet egeninkasso sende saken til inkasso og selv følge de stegene som er nødvendig for å kunne gjennomføre prosessen i henhold til kravene som stilles. Kravene til frister og oppfølging er greie å følge, og programmet hjelper deg med å finne frem den nødvendige informasjonen slik at du kan utføre dette i henhold til kravene. Er kravene fulgt gjennom hele prosessen vil et rettslig medhold i kravet gjøre at kunden vil bli tvunget til å betale kravet. Så lenge det da er likviditet i firmaet, eller at kunden har inntekt, vil du til slutt få inn pengene og du kan markere fakturaen som betalt.