Betalingsfrist på faktura
Betalingsfrist på faktura bestemmer du når du oppretter fakturaen i Debet Faktura. Med en praktisk oversikt i systemet kan du enkelt følge opp betalingsfristene og finne ut når du eventuelt bør sende ut en purring.
Du bestemmer selv betalingsfrist på faktura. Etter du har registrert deg som bruker av Debet Faktura, oppretter du faktura og setter en passende betalingsfrist. Etter dette sender du regninger enten på email, i posten eller som EHF faktura som overføres direkte til kundens regnskapssystem.
Hvordan skal du bestemme betalingsfrist på faktura?
Det finnes noen retningslinjer i forbindelse med purringer etter betalingsfrist, men fristen kan du bestemme selv. Det er lurt å vurdere hvordan kunden vil oppfatte betalingsfristen. Setter du fristen for kort, er det mange som vil synes det er urimelig med mindre dette er avtalt i forkant. Ellers bør du ikke sette den så lang at det blir upraktisk for likviditeten i firmaet ditt. Det er ellers verdt å merke seg at du ikke kan sende purring før 14 dager etter betalingsfrist for faktura. Så dette er noe du bør ta med i vurderingen når du setter fristen.
Når betalingsfrist for faktura er gått ut, må du vente 14 dager for å sende purring. Setter du en lang betalingsfrist for å være snill med kunden, må du huske at det kan bety at om kunden ikke betaler, tar det lang tid å få inn pengene. Det er ikke noe krav om å sende purring, men du må sende inkassovarsel minst 14 dager før du kan sende en sak til inkasso. Det er mange faktorer å ta med i vurderingen av hvilken betalingsfrist for faktura du vil benytte. Velger du den riktig, blir kundene fornøyde, og du får inn pengene innen rimelig tid.
Innkreving av utestående faktura
Om du har utestående fakturaer, kan du utvide avtalen til å inkludere Debet Egeninkasso slik at du kan starte prosessen med å kreve inn pengene med inkasso. Følges de rette stegene for dette, vil du raskt og effektivt kunne få inn pengene kunder skylder deg. De fleste firmaer har ikke råd til å ha utestående fakturaer for lenge da de har egne regninger å betale. Da er det viktig å få inn disse pengene så raskt som mulig. Betalingsutsettelser har lett for å forplante seg, og blir de for alvorlige, kan det føre til at likviditeten i firmaet blir for dårlig til å overleve. Derfor er det ekstra viktig å starte saken så raskt som mulig, og sende ut de rette varsler så raskt som mulig. På denne måten blir prosessen så kort som mulig slik at pengene kommer inn og likviditeten til firmaet ivaretas.
Det er ofte lurt å se hva slags betalingsfrist på faktura konkurrerende firmaer har, og bruke tilsvarende frist. Noen kunder vil vurdere betalingsfristen som et konkurransefortrinn. Da er det alltid lurt å forsøke å legge seg på samme linja som sine konkurrenter. Det siste du ønsker er at kunder trekker til konkurrenter på grunn av en formalitet som egentlig ikke er nødvendig for deg. Det er veldig vanlig å bruke en betalingsfrist på to til tre uker. På den måten har fakturaen tid til å komme frem i posten og kunden har tid til å planlegge den inn i budsjettet. Kortere frist enn to uker kan fungere om man er blitt enige om det i forkant.
Som kunde hos Debet vil du oppleve at administrasjonen i bedriften blir enklere og du kan bruke tiden til å skaffe nye oppdrag og nye kunder. Ved å få litt mer tid til kjernevirksomheten kan firmaet oppleve å bli enda mer konkurransedyktige.
For mer informasjon ta kontakt på post@debet.no eller via vårt kontaktskjema.