God inkassoskikk
Inkassoloven sier at inkassovirksomhet skal skje med god inkassoskikk. Dette finner du i inkassoloven §8.
Dette gjelder også kunder som driver sin inkasso med Debet egeninkasso. Loven sier at det er i strid med god inkassoskikk å bruke metoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe.
Forbrukerrådet gir disse eksemplene på brudd på god inkassoskikk:
- Du får feilaktige opplysninger om konsekvensene av at du ikke betaler
- Det kommer frem opplysninger om at saken vil bli kjent for venner eller familie hvis du ikke betaler
- Du blir oppsøkt personlig på en krenkende måte, for eksempel på jobben
- Det drives telefoninkasso sent på kvelden, om natten, eller på helligdager
- Det blir drevet inn krav som er åpenbart grunnløse eller omtvistede ved ordinær inkasso
- Det blir registrert en betalingsanmerkning når kravet er omtvistet
- Du blir tilbudt lån, slik at du kan dekke fordringen
Det er også god inkassoskikk å slå sammen krav, dersom en person eller bedrift har flere utestående krav. Dette gjøres inne på kundens saksregister. Her kan du huke av for alle sakene som har samme dokumentstatus (alle sakene har kommet like langt i prosessen, eksempelvis at ingen dokumenter har blitt skrevet ut, eller at alle dokumentene har det blitt sendt et inkassovarsel for). Klikk så på knappen "Slå sammen". Da opprettes det en fellessak bassert på de valgte inkassosakene.
(Kilde: forbrukerrådet)