Blank faktura
Når man tidligere skulle skrive ut fakturaer uten et online fakturaprogram, gjorde man det ved at man kjøpte blank faktura for å skrive ut innholdet på. Denne sendte man så i posten til kunden som måtte taste inn fakturaen i sitt regnskapssystem.
For noen år tilbake, før vi fikk praktiske online fakturaløsninger som Debet Faktura, brukte man blank faktura som man skrev ut fakturainformasjonen på. Denne kom gjerne i forhåndsnummererte pakker av giroer. Heldigvis er denne tiden forbi. I dag trenger du ikke forholde deg til blank faktura eller fakturablanketter. I stedet håndterer fakturasystemet hele jobben slik at du kan få skrevet ut en ferdig faktura på vanlig hvitt printerark, i stedet for på en blank faktura. Alternativt kan man sende en ferdig formatert faktura på email, eller man sender ut en EHF faktura.
Tiden for blank faktura er forbi for de fleste av oss. Det er mye mer praktisk å bruke Debet Faktura som tillater deg å opprette fakturaer og sende dem ut raskt og enkelt. Her taster du inn kundeinformasjon og informasjon om varene som skal være med på fakturaen. Så kan du velge hvordan du vil sende ut fakturaen. Du kan sende den ut med email eller EHF faktura, eller du kan skrive den ut på papir og sende den i posten. Du kan også velge om du vil benytte KID eller ikke. Blank faktura har ingen nytte i denne prosessen da vi også tilbyr å skrive ut faktura for deg og sende den i posten mot et gebyr.
Blank faktura eller ikke
Vi må fortsatt forholde oss til mange av de samme kravene til fakturaer. Reglene er de samme for hva som skal være med på fakturaen for at den skal være gyldig. Det har ikke vært mange endringer på det området, kun at lovverket er blitt strengere på at man har med all informasjonen slik at man kan spore fakturainformasjonen. Det er også viktig at fakturanummer skal være produsert maskinelt, noe som gjør at den beste løsningen for å tilfredsstille kravene i dag er ved å bruke et fakturaprogram. Debet Faktura tilfredsstiller alle kravene slik at man kan benytte dette uten å bekymre seg for om fakturaen er i henhold til standard.
Vi setter betalingsfrist på fakturaene som vi ønsker, men det finnes krav om at man ikke kan purre før 14 dager etter betalingsfristen. Det er derfor viktig å sette betalingsfristen såpass kort at man ikke risikerer at en eventuelt innkreving av utestående betaling tar for lang tid. De fleste firmaer har begrenset likviditet og trenger å hente inn betalinger raskt og effektivt. Selv om man har en effektiv prosess, tar det en del tid om en kunde bestemmer seg for ikke å betale.
Hva om kunden ikke betaler?
Om kunden ikke betaler kan man utvide tjenesten til Debet Egeninkasso og selv føre en inkassosak. Her kan man følge med på saksgangen og passe på å utføre neste steg i prosessen når det er nødvendig. For at saken skal håndteres og være rettskraftig er det viktig at alle steg utføres så raskt som mulig. Får man unødvendige forsinkelser, vil det kunne ta lang tid før pengene betales inn. Mange kunder vil velge å betale inn pengene straks de får en inkassosak. Det er ytterst sjelden at du behøver å føre en inkassosak til siste instans.
Ved å bruke Debet Faktura og Debet inkasso, vil du få et system som er meget brukervennlig og dekker alle behov du har rundt administrasjon av faktura. Du kan administrere fakturaer for flere firmaer, og flere kan administrere fakturaer for ditt firma i systemet.