Svindlet på Finn.no?
Finn.no er Norges mest populære markedsplass, og daglig kjøpes og selges det tusenvis av varer, biler, hus og båter på markedsplassen. De alle fleste opplever at handelen på Finn.no foregår uten problemer og de aller fleste selgere og kjøpere er redelige folk. Finn.no jobber aktivt med å forhindre svindle på deres plattform, men daglig opplever brukere at de blir svindlet
Svindel på finn på foregå på flere måter, men noen av de vanligste måtene er som følger:
- Selger får ikke oppgjør for solgt vare
- En vare er i vesentlig dårligere stand enn forevist i annonse
- En merkevare viser seg å være en uekte vare
Ofte opplever selgere på Finn.no også at varer de sender rekomandert i posten ikke blir hentet. Selger sitter da igjen med varer og har lagt ut penger for postforsendlese uten å få oppgjør eller få solgt varen
Vi hjelper deg å få oppgjør
Vi kan hjelpe personer utsatt for svindel på flere måter, og vil her forklare hovedtrekkene i hvordan vi hjelper våre kunder å få inn utestående krav.
Dersom du har solgt en vare som du ikke har fått oppgjør om har vi laget en skritt for skritt forklaring på hvordan du kan gå frem for å kreve inn pengene dine.
Opprett en faktura
Dersom personen som har svindlet deg ikke vil betale anbefaler vi at du først oppretter en faktura på beløpet som du skal kreve tilbake. Grunnen til dette er at for å opprette en inkassosak og sende en sak til Namsmannen for tvangsinndrivelse vil Namsmannen trenge et tvangsgrunnlag. Tvangsgrunnlaget beskriver kravets størrelse og omfang. Dersom man kun har meldinger fra Finn kan det være vanskelig for Namsmannen å sette seg inn i kravet ditt. Med en faktura er det oversiktlig og klart hva kravet gjelder.
Du kan bruke Debet Faktura sitt gratis fakturaprogram for å opprette en faktura til den som skylder deg penger. Ved å følge linken under kommer du til registreringsskema for gratis fakturaprogarm
Registrer gratis fakturakonto
Da kravet allerede skulle vært innbetalt, kan du sette er kort forfallsdato som gjerne kan være noen få dager eller en uke. Det viktigste er at mottaker mottar kravet før det forfaller.
Inkasso dersom faktura ikke blir betalt
Dersom den som skylder deg penger ikke betaler kravet til forfallsdagen, kan du opprette en inkassosak hos Debet Inkasso. Debet Inkasso benytter egeninkasso. Egeninkasso betyr at man krever inn utestående krav i eget navn. På denne måten kan du bruke samme innkrevingsmetode som staten bruker ved f.eks manglende innbetaling av skattekrav.
Saksgangen er som følger:
Inkassovarsel - Betalingsoppfordring/Varsel om utlegg - Utleggsforretning hos Namsmannen
Inkassovarsel og betalingsoppfordring har 14 dagers frist. Etter 30 dager kan saken sendes til Namsmannen for tvangsinndrivelse.
Hva skjer hos Namsmannen?
Namsmannnen er første instans i det norske rettssystemet som kan tvangsinndrive penger. Om noen ikke vil betale et krav frivillig, kan Namsmannen tvangsinndrive kravet på en av tre måter
- Lønnstrekk - Namsmannen kan pålegge lønnstrekk så skyldig beløp blir nedbetalt overlønnslippen. Arbeidsgiver er da pliktig å trekke pålagt beløp før lønn utbetales.
- Låse penger på konto - Namsmannen kan låse skyldig beløp på konto, og man kan senere kreve pengene utbetalt
- Pant i formuesgoder - Det kan tas pant i formuesgoder som hus, bil, båt eller hytte. Dersom man etter dette ikke mottar oppgjør for kravet kan man kreve gjenstanden solgt
Hva koster inkassoprosessen
Å opprette fakturaen på Debet Faktura er gratis. Dersom skyldner ikke betaler fakturaen må du overføre saken til inkasso.
En enkeltsak med Debet Inkasso koster 749,- + mva. Dette inkluderer alle dokumentene i innkrevingsprosessen frem til Namsmannen. Du sitter selv igjen med alle gebyrer og renter som tilkommer kravet.
Dersom saken går så langt at den må sendes til Namsmannen for tvangsinndrivelse tar Namsmannen 1992,- for å gjennomføre en utleggsforretning. Kostnaden til Namsmannen legges på kravet slik at skyldner må dekke det. Det legges også på et rettsgebyr som er 1172,- som tilfaller deg.
Hva om den som skylder penger ikke har penger eller eiendeler
Dersom den som skylder penger ikke har inntekt eller eiendeler kan du få tilbakemelding fra Namsmannen at det er "intet til utlegg" Det betyr at det på nåværende tidspunkt ikke er noen midler å hente hos den som skylder penger. Det betyr derimot ikke at kravet er tapt. Etter gjennomført utleggsforretning er det 10 års foreldelsefrist på kravet ditt. Det betyr at du i løpet av de neste 10 årene kan håpe at den økonomiske situasjonen til den som skylder penger har endret seg, og kan da prøve å kreve inn pengene igjen. Denne prosessen kan du gjenta, slik at skylder aldri slipper unna kravet.
Registrer din sak i dag
Debet Inkasso har et registreringsskjema for registrering av inkassosaker. Ved å trykke på lenken under kommer du til registreringsskjema, og kan komme igang med innkrevin av ditt krav.
Har du spørsmål kan du sende en e-post til post@debet.no eller ringe oss
på telefon 90501080
Debet AS
Org: 988987344MVA
Stensarmen 16
3112 TØNSBERG
Tlf: 90501080