Inkassosalær
Med Debet egeninkasso kan du selv sende faktura til inkasso og få råd om hvilke lover og regler som gjelder, samt hvilke inkassosalær du må forholde deg til. Kostnaden for hver sak varierer i forhold til hvilket abonnement du har på Debet Faktura.
Inkassoløsninger og inkassosalær
Når en faktura er forfalt og du ikke har mottatt betaling selv om du har sendt purring, er det nødvendig med tiltak for å få inn utestående beløp. Debet tilbyr da en løsning som baserer seg på egeninkasso som hjelper med prosessen for inkassovarsler og inkassosalær. Avhengig av hvilken avtale dere har for Debet faktura, så er det forskjell på prisen Debet tar per inkassosak. Om du for eksempel kun har et lite inkassobehov, trenger du kanskje kun Debet Faktura Gratis. Dette gir deg tilgang på å benytte egeninkasso, men prisen er da høyere enn om du har Debet Faktura Pluss eller et eget abonnement for Debet egeninkasso. Den absolutt beste prisen har du med Debet egeninkasso.
De fleste firmaer er avhengige av å få inn betalinger så raskt som mulig. Har man mange utestående fakturaer, kan det bety at man kan få feil balanse på likviditeten i firmaet. Utgifter har man gjerne på prosjekter uansett, og i mange tilfeller må utgiftene betales før man får inn inntekten. Blir avstanden for stor mellom utgift og inntekt, kan det bety at et firma ikke kan betale for seg og da heller ikke overleve. Så for å sikre rask innbetaling av fakturaer, trenger man å starte innkrevingsprosessen så raskt som mulig. Man må også sikre å få inn nødvendige inkassosalær for å dekke kostnadene med saken.
Debet egeninkasso
Debet egeninkasso gjør at du selv kan opprette og følge opp en inkassosak. Du får god informasjon om lover og regler for saken slik at du kan følge de riktige stegene for inkassosak og inkassosalær. Når man sender inkassovarsel er det mange som ser alvoret i en ubetalt faktura umiddelbart, og vil da umiddelbart betale saken, enten fordi de først da har registrert at regningen allerede var forfalt, eller for å unngå inkassosalær. Uansett hva som er grunnen, er dette beste løsningen for saken slik at den raskt er løst og er ute av verden. Men noen velger å fortsatt ikke betale, enten fordi man ikke kan eller at man ikke vil. Da er det viktig at man følger retningslinjene for varselsfrister. Når fristene er overholdt, vil saken til slutt løses av rettslig instans.
Fra forfalt faktura til inkasso
Når en faktura er forfalt og fortsatt ikke er betalt, er det inkassosak med den saksgangen og inkassosalær det innebærer, som gjelder. Man kan velge å sende ut purringer i forkant av at man sender saken til inkasso, men det er ikke påkrevd av loven. Derfor er det mange som velger å sende inkassovarsel som første purring. Ved å gjøre det kan de korte ned prosessen med 14 dager. Jo raskere saken går til inkasso, jo raskere kan man klare å hente inn pengene. Men om en kunde er uenige med selve fakturaen, og det ikke er helt åpenbart at de ikke har noen sak, så kan man oppleve at en sak blir omtvistet. Da kan ikke inkassosak gjennomføres før tvisten er avklart. Man kan heller ikke få inn inkassosalær før saken er i gang igjen.
Administrasjon med Debet Faktura
Debet Faktura hjelper med å identifisere kandidater som krever en inkassosak. Her får du online tilgang til å opprette og administrere fakturaer. Så snart fakturaen er inne i systemet, er den inne i vår totale oversikt. Debet Faktura gir deg glimrende oversikt over hvilke fakturaer du har sendt ut, når de forfaller og om de er betalt. Straks man ser at en faktura ikke er betalt, kan man sende den til inkasso hvor den følges opp og nødvendige inkassosalær blir satt.