« Tilbake (Artikler)

Selskapets ledelse (Aksjeloven kapittel 6)

Et selskap kan selvsagt ikke tenke eller handle selv. Det må derfor ha organer som handler på vegne av 
selskapet og som har ansvaret for ledelsen av selskapets virksomhet. I artikkelen skal vi se nærmere 
på disse organene, og hvilke regler som gjelder for dem.

Selskapets ledelse

I små aksjeselskaper kan organiseringen av selskapets ledelse gjøres svært enkel. I slike selskaper er det 
tilstrekkelig at selskapet har et styre, og dette styret trenger ikke å ha flere enn ett medlem - som dessuten 
kan være en av aksjeeierne. Har styret ett eller to medlemmer må det imidlertid velges minst ett 
varamedlem. Alle aksjeselskaper må altså ha et styre. Selskapet velger selv om man skal ha daglig leder.

Har selskapet flere enn 200 ansatte, skal selskapet som hovedregel også ha bedriftsforsamling. Siden det 
dermed bare er de største selskapene som dette gjelder for, går vi ikke nærmere inn på reglene om 
bedriftsforsamling i denne brosjyren.

Styret

Valg av styremedlemmer
Som utgangspunkt kan selskapet selv bestemme hvor mange medlemmer styret skal ha. Styret kan for 
eksempel gjeme ha bare ett medlem, og det er heller ikke noe i veien for at det ene styremedlemmet er 
selskapets eneaksjeeier. Hvor mange styremedlemmer selskapet skal ha, skal angis i vedtektene.

Styret velges av generalforsamlingen. Det er også generalforsamlingen som bestemmer om det skal 
velges varamedlemmer for styremedlemmene. Har styret mer enn ett medlem, skal det velges en styre leder. Styret velger selv hvem som skal være 
styre leder, hvis ikke generalforsamlingen selv har bestemt dette.

Det er også generalforsamlingen som fastsetter godtgjørelsen til styremedlemmene. Aksjelovens § 6-11 stiller følgende krav til bosted:

  • Daglig leder og minst halvdelen av styrets medlemmer skal være bosatt her i riket, med mindre 
Kongen gjør unntak i det enkelte tilfelle.
  • Første ledd gjelder ikke statsborgere i stater som er part i EØS-avtalen, når de er bosatt i en slik 
stat.

Styremedlemmene tjenestegjør i to år om gangen. Det kan imidlertid fastsettes en kortere eller lengre 
tjenestetid i vedtektene, men tjenestetiden kan ikke settes til mer enn fire år. Tjenestetiden regnes fra 
valget av styremedlemmet, med mindre noe annet blir bestemt, og den opphører ved avslutningen av den ordinære generalforsamlingen i det året den utløper. Generalforsamlingen kan velge å avsette et 
styremedlem før tjenestetiden er utløpt.

Styrets gjøremål

Styret har ansvaret for forvaltningen av selskapet. I dette ligger at det er styret som skal stå for ledelsen 
av selskapet. Dette gjelder ikke bare den rent forretningsmessige siden av selskapets virksomhet, men 
virksomheten i sin alminnelighet.

Styret har en plikt etter loven til å sørge for en forsvarlig organisering av virksomheten. Det skal også i 
nødvendig utstrekning fastsette planer og budsjetter for virksomheten. Styret har en plikt til å holde seg 
orientert om selskapets økonomiske stilling, og har også en plikt til å påse at virksomheten, regnskapene 
og forrnuesforvaltningen er gjenstand for betryggende kontroll. Styret skal føre tilsyn med den daglige 
ledelse og selskapets virksomhet for øvrig.

Styrets saksbehandling

De saker som skal behandles av styret, forberedes av daglig leder i samråd med styrelederen. Sakene skal 
forberedes og fremlegges slik at styret har et tilfredsstillende grunnlag for å behandle saken. 
Styremedlemmene skal varsles på en hensiktsmessig måte, og i god tid før styremøtet. Alle 
styremedlemmene skal så langt det er mulig gis anledning til å delta.

Utgangspunktet er at styret behandler sine saker i møte. Det er likevel adgang til å avgjøre en sak uten at 
styremedlemmene er samlet i et møte, dersom styrets leder mener at en slik saksbehandling er 
betryggende. I så fall kan saken for eksempel forelegges skriftlig for styremedlemmene og deretter 
behandles ved en telefonkonferanse. Hvert enkelt styremedlem og daglig leder kan likevel kreve at en sak behandles i et møte. Årsregnskapet og årsberetningen skal alltid behandles i møte. Styrebehandlingen ledes av styrelederen. Har styrelederen forfall, ledes møtet av varalederen eller den 
styret velger. Daglig leder har rett og plikt til å delta i styrets behandling av saker. Styret kan imidlertid gjøre unntak 
fra dette i den enkelte sak.

For at styret skal kunne treffe beslutning må mer enn halvparten av styremedlemmene være til stede på 
styremøtet. Behandles saken uten at det holdes møte, må minst halvdelen av styremedlemmene delta i 
behandlingen av saken. Dersom et styremedlem har forfall, skal varamedlemmet innkalles hvis man har 
en ordning med varamedlemmer.

Et styremedlem som er inhabil, må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen aven sak. Aksjeloven sier 
at man er inhabil dersom spørsmålet har slik særlig betydning for styremedlemmet eller noen i 
styremedlemmets familie at han eller hun må anses for å ha en fremtredende personlig eller økonomisk 
særinteresse i saken. Et styremedlem kan aldri delta i behandlingen aven sak som gjelder lån eller annen kreditt til seg selv, 
eller som gjelder sikkerhetsstilleise for egen gjeld. l selskaper som bare har en aksjeeier som også utgjør 
selskapets styre, gjelder likevel ikke de nevnte inhabilitetsreglene.

Flertallskrav for styrets beslutninger

For at en beslutning skal anses truffet, må flertallet av de styremedlemmer som er til stede eller deltar i 
styrebehandlingen, ha stemt for. Dersom stemmene står likt, er møtelederens stemme avgjørende. 
Gjelder forslaget som det stemmes over, en endring i forhold til det som har vært stillingen i selskapet 
tidligere, må likevel minst en tredel av samtlige styremedlemmer (altså ikke bare de som er til stede) ha stemt for.

Ved valg eller ansettelser anses den valgt eller ansatt som får flest stemmer. (Se eksemplet i avsnittet om 
flertallskrav for generalforsamlingens beslutninger, hvor en liknende bestemmelse er omtalt.) Styret kan 
på forhånd bestemme at det skal holdes ny avstemning dersom ingen får flertall av de avgitte stemmer. 
Hvis saken gjelder valg av styreleder eller møteleder, og stemmetallet står likt, avgjøres valget ved 
loddtrekning. I andre tilfeller hvor stemmetallet står likt, er møtelederens stemme avgjørende.

Daglig leder

Daglig leder er aksjelovens betegnelse for den personen som har ansvaret for den daglige ledelsen av 
selskapet. Det er ikke noe i veien for at man bruker en annen betegnelse, for eksempel «administrerende 
direktør» eller «forretningsfører». Lovens regler gjelder uansett hva slags tittel man gir vedkommende.


Daglig leder er vanligvis ansatt i selskapet. Man kan gjerne ansette et av styremedlemmene som daglig 
leder, men det kan like gjeme være en som ikke samtidig skal være medlem av styret. Daglig leder må være bosatt i Norge, eller være statsborger og bosatt i en EU/EØS-stat.

Daglig leders gjøremål

Daglig leder har ansvaret for den daglige ledelsen av selskapet. Dersom selskapet ikke har daglig leder, står styret for den daglige ledelsen. Hva som skal anses å høre under den daglige ledelse, må vurderes i forhold til hva slags virksomhet og 
størrelsen av virksomheten som drives i selskapet.

Saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller stor betydning, omfattes ikke av den daglige 
ledelse. Slike saker må i utgangspunktet avgjøres av styret. Daglig leder kan likevel avgjøre en slik sak 
dersom styrets beslutning ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for selskapet, eller dersom han eller 
hun har fått fullmakt fra styret til å avgjøre saken.

Daglig leder har plikt til å sørge for at selskapets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at 
formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte. Daglig leder er underordnet styret, og styret kan dermed gi generelle retningslinjer og pålegg til daglig 
leder om hvordan en bestemt sak skal håndteres. Daglig leder skal minst hver tredje måned gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og 
resultatutvikling.

På samme måte som styremedlemmene kan daglig leder ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen aven 
sak hvor han eller hun er inhabil. De samme inhabilitetsreglene gjelder for daglig leder som de vi har 
omtalt i avsnittet om styrets saksbehandling.

Velg produktet som passer deg best

Faktura Gratis 0,- pr. måned *
Kom raskt i gang med faktureringen i dag Opprett konto Les mer om Faktura Gratis
Faktura Pluss 49,- pr. måned
For deg som ønsker
ekstra funksjonalitet
Kjøp Les mer om Faktura Pluss
Regnskap 69,- pr. måned
Komplett regnskapssystem Prøv gratis! Les mer om Debet Regnskap

Filtrer:

  1. 10 smarte triks for fakturering
  2. 218 000 dårlige betalere i Norge
  3. 3 tips for enkelt regnskap
  4. Årsavslutning og forberedelse til årsregnskapet
  5. Årsberetningen
  6. Årsoppgjør AS
  7. Årsoppgjør dokumentasjon
  8. Årsoppgjør ENK
  9. Behandlingstid Brønnøysundregistrene
  10. Beregning og rapportering av merverdiavgift
  11. Betalingsfrist på faktura
  12. Billigste regnskapsprogram
  13. Blank faktura
  14. Bloggere må ha fakturaprogram
  15. Bytte fakturaprogram
  16. Debet Faktura – hele Norges fakturaprogram
  17. Debet Faktura Pluss
  18. Debet Regnskap
  19. Debet Regnskap webinar
  20. Debets innsamling barnehjem
  21. Egeninkasso
  22. Elektronisk faktura
  23. Én innlogging
  24. Endre navn på aksjeselskap
  25. Enkelt fakturaprogram
  26. Enkelt regnskapsprogram
  27. Enkeltsaker inkasso
  28. Er du en god leder?
  29. Faktura fra privat til bedrift
  30. Faktura på nett
  31. Faktura pdf gratis
  32. Fakturabehandling
  33. Fakturablankett
  34. Fakturagrunnlag
  35. Fakturakontroll
  36. Fakturamal
  37. Fakturanummer
  38. Fakturaoppsett
  39. Fakturaprogram
  40. Fakturaprogram best i test
  41. Fakturaprogram for barnehager
  42. Fakturaprogram for foreninger
  43. Fakturaprogram for grundere
  44. Fakturaprogram for håndverkere
  45. Fakturaprogram for idrettslag
  46. Fakturaprogram til Mac
  47. Fakturaregler for privatpersoner
  48. Fakturasystem
  49. Fakturaunderlag
  50. Fakturering
  51. Fakturering og skatt for privatpersoner
  52. Faktureringsprogram
  53. Faktureringssystem
  54. Flere fakturaer på samme inkassosak
  55. Fordeler med gratis fakturaprogram
  56. Forliksklage
  57. Forsinkelsesrente
  58. Forskjellen mellom egeninkasso og et inkassobyrå
  59. Forståelse av aktiva, passiva og egenkapital
  60. Forståelse av debet og kredit
  61. Føre regnskap selv
  62. Føring av bilag for kjøp, salg, kvitteringer og banktransaksjoner
  63. Frilanser
  64. Frister for næringsdrivende
  65. God inkassoskikk
  66. Gratis fakturamal
  67. Gratis fakturaprogram
  68. Gratis regnskapsprogram
  69. Grunnleggende om inngående balanse
  70. Grunnleggende om lønnskjøring
  71. Gruppefaktura
  72. Guide til bruk av Debet Regnskap
  73. Håndtering av kontanttransaksjoner og bankutskrifter
  74. Husleie og kontingenter
  75. Hva er forliksrådet?
  76. Hva er regnskap og hvorfor er det viktig?
  77. Hvordan registrere betalingsanmerkning?
  78. Idrettslag og foreninger
  79. Inkasso forliksrådet
  80. Inkassobyrå
  81. Inkassobyråene kan ikke tvangsinndrive penger
  82. Inkassofirma
  83. Inkassogebyr
  84. Inkassoregistrering
  85. Inkassoregler
  86. Inkassosalær
  87. Inkassoselskap
  88. Inkassosystem regnskapsførere
  89. Inkassotjenester
  90. Innsending av årsregnskap og skattemelding
  91. Innsigelse på krav, hva gjør jeg?
  92. Integrert fakturaprogram
  93. Introduksjon Debet Regnskap
  94. Jobb som frilanser
  95. Klage på faktura
  96. Kontant- og periodiseringsprinsippet
  97. Krav om Foretaksregisteret på faktura
  98. Kredittinformasjon
  99. Kredittsjekk
  100. Kredittsjekk av bedrifter
  101. Kredittsjekk av privatpersoner
  102. Lage faktura gratis
  103. Lage faktura i word
  104. Lage kvittering
  105. Lenker til informasjon om inkasso
  106. Lover som omhandler egeninkasso
  107. Lønnsprogram
  108. Løpende AS micro
  109. Løpende AS Micro med lønn
  110. Løpende ENK Micro
  111. Masseutsendelse
  112. Merverdiavgift (MVA) og Skatteregler: Registrering for MVA
  113. Namsfogden
  114. Næringsdrivende
  115. Nettbasert fakturaprogram
  116. Nettjeneste for egeninkasso
  117. Ny forsinkelsesrente
  118. Ny skattemelding 2023
  119. Nye gebyrsatser 2011
  120. Nye gebyrsatser 2023
  121. Online faktura
  122. Online regnskapsprogram
  123. Oppgrader til egeninkasso
  124. Oppsett av regnskapskategorier og kontoplan
  125. Oppsummering av inkassoforskriften
  126. Organisasjonsnummer for å fakturere?
  127. Organisering av finansielle dokumenter
  128. Oversikt og rapporter
  129. Oversikt over regnskapsprosessen
  130. Økonomitips til frilansere
  131. Postlegging
  132. Pressemelding: Vekst i inkassosaker
  133. Privatinkasso
  134. Rabatt inkasso
  135. Rapportering og innsending av A-melding
  136. Registrering av inngående balanse
  137. Regnskapsfører
  138. Regnskapsfører pakker
  139. Regnskapsprogram
  140. Regnskapsprogram aksjeselskap
  141. Regnskapsprogram for foreninger
  142. Regnskapsprogram for håndverkere
  143. Regnskapsprogram for små bedrifter
  144. Regnskapsprogram med fastpris
  145. Regnskapsprogram til holdingselskap
  146. revisjonsplikt for aksjeselskaper
  147. Saksgang mot bedrifter
  148. Saksgang mot privatpersoner
  149. Samordnet registermelding
  150. Selskapets 
lovpålagte 
protokoller
  151. Selskapets ledelse
  152. Selskapskapitalen Aksjeloven
  153. Send EHF-Faktura med Debet Faktura
  154. Send regning med Debet Faktura
  155. Sende faktura årskontigent
  156. Sende faktura som frilanser
  157. Sende faktura som privatperson
  158. Sende inkasso som privatpersion
  159. Sjekkliste styrets organisering
  160. Skatt som frilanser
  161. Skatteregler
  162. Skybasert regnskapsprogram
  163. Starte egen bedrift
  164. Steg-for-Steg guide inngående balanse
  165. Stiftelsesdokumenter for AS
  166. Svindlet på Finn.no
  167. Tingsinnskudd
  168. Tips for fakturaprogram
  169. Total
  170. Trenger du hjelp eller bistand til inkassoprosessen?
  171. Unngå feil på faktura
  172. Utarbeiding av resultatregnskap og balanse
  173. Utestående faktura
  174. Utestående husleie
  175. Utleggsforretning
  176. Vedtekter
  177. Velge riktig regnskapssystem
  178. Webfaktura