Er du en god leder?
Å lede en bedrift kan være utfordrende. Alle personer har forskjellige leder-egenskaper, og det er derfor viktig å være oppmerksom på egne styrker og svakheter. Vi har laget en oversikt over penkter du kan tenke på som leder av egen bedrift. Dette enkle verktøyer ment å hjelpe deg til å tenke gjennom dagens situasjon, for deretter å kunne trekke de riktige konklusjoner.
Beslutninger, strategier og mål
- Føler du deg glad og trygg på at din virksomhet innfrir dine forventninger og mål, eller dempes gleden ved at forventningene ikke innfris?
- Hvilke positive beslutninger du tok siste år har hatt mest positiv innvirkning på virksomheten?
- Hvilke beslutninger var mindre vellykket?
- Har du en klar visjon og strategi for virksomheten?
- Hvem kjenner dine mål som leder?
- Ville det hjelpe å involvere flere i viktige beslutninger?
- Dersom du ønsket å selge virksomheten i morgen, hvor forberedt ville du være og kunne du angi en pris?
- Hvordan kan du forbedre beslutningsprosessen og dine evner til å sette mål?
Hvor god er din forretningside
- Er din forretningside er et produkt eller en ~eneste som kan utvikles, produseres og selges i tilstrekkelig volum til betalingsdyktige kundegrupper med salgspriser som gir nødvendig fo~eneste til alle involverte parter som eiere, investorer og ansatte?
- Gir produktet eller ~enesten kjøpeme dokumenterbar kundenytte og kostnadsbespareiser, økt konkurransekraft og inntjening?
Fremme personlig driv
- Har du fortsatt stå på innstillingen, eller begynner du å gå trett?
- Hvor motivert har du følt deg det siste året?
- Hva er det i virksomheten som tenner deg og får tingene til å skje?
- Hva er det som tapper dine krefter og hemmer viljen til å presse på videre?
- Hva kan inspirere deg til ny dåd?
Kommunikasjon med andre
- Har du evnen til å kommunisere med andre?
- Hvor godt kommuniserer du med ansatte, kunder og samfunnet?
- Inspirerer du andre til å velge deg og dine som samarbeidspartner?
- Hvordan kan du forbedre kommunikasjonen med andre?
Delegering til andre
- Hvor godt disponerer du din tid?
- Dersom du måtte (eksempelvis sykdom) eller valgte (eksempelvis tidenes ferie) å ta fri i tre måneder, hvordan ville din virksomhet se ut når du kom tilbake?
- Hvor tilfreds ville du være med resultatet?
- Kan du gi eksempler på effektiv delegering siste år?
- Hvordan gikk det?
- Hvordan kan du forbedre evnen til å delegere?
Motivere andre
- Trives dine ansatte på jobben eller ser de på klokken?
- Er du og dine ansatte lagspillere eller kjenner du av og til en kniv i ryggen eller soloutspill som skaper uro?
- Satser du tilstrekkelig på videreutvikling av de ansatte?
- Hvilke tilbud foreligger?
- Hvordan kan du forbedre lagånd og kollektiv stå på innstilling?
Vinne kontrakter
- Hva utgjorde forskjellen mellom siste års gode forretningsavtaler og de du heist ville glemme?
- Gjør du alt du kan for å vinne nye, og samtidig holde på gamle kunder? Hvordan?
- Hvordan bli bedre på å vinne og videreutvikle kundeforholdene?
Økonomistyring
- Er du trygg på alle operative rutiner?
- Føler du deg trygg på at dine systemer og rutiner beskytter deg fra katastrofe eller at noen stikker av med pengene?
- Fungerer Internett og e-business som ønsket?
- Hvordan kan du forbedre dine kvalitative og administrative systemer?
- Hvor komfortabel er du med din regnskapsførsel og pengestrøm?
- Har du et effektivt økonomi- og regnskapssystem?
- Hvor tilfreds er din revisor?
- Hvordan ser dine investorer og banken på"din økonomiske situasjon?
- Hvordan kan du forbedre økonomisk styring og finansiering?
Hvor aktivt er ditt styre
- Kjenner ditt styre sitt ansvar?
- Er det riktig sammensatt?
- Avholdes tilstrekkelig antall møter?
- Er ansvarsforholdet mellom deg som daglig leder og styret klarlagt?
- Hva savner du fra styret?
Sammendrag
Du har sett på ti punkter viktige for suksess. Vi antar at du i likhet med oss ser muligheter for forbedringer og muligheter for aktiv handling. Prøv å prioritere svake punkter og se på hvordan disse kan forbedres
Når du nå har identifisert problemene foreslår vi samtaler med kompetente venner eller andre rådgivere. Fordelen med å gå igjennom spørsmålene bidrar til å utvikle din egen fremgang.