10 gode tips for fakturering
Gode fakturerings-rutiner er vikitg for alle bedrifter. Med gode rutiner for utsendelse av fakturaer, kan du øke effektiviteten og lønnsomheten til din bedrift. Dette gjør at din bedrift får betalt sine fakturaer i tide, og kan være med på å skape et godt inntrykk av din bedrift.
Fakturering er viktig for enhver virksomhet. Om du ikke får betalt for arbeidet din bedrift utfører, vil din bedrift ikke ha en lang levetid. Å sørge for at fakturaene dine ser proffe ut og ikke minst er korrekte er kritisk viktig for din bedrift. Debet Faktura ønsker å ha vellykkede og fornøye kunder. Vi har derfor laget en enkel og lettfattelig huskeliste over de beste teknikkene og grepene innen fakturering til glede og nytte for deg.
Husk dato på fakturaen
Det kan virke selvfølgelig å ta med datoen, men mange firmaer som skriver fakturaene sine i for eksempel i Microsoft Word. Det kan da være lett glemme å datere fakturaene. Når du bruker Debet Faktura vil dato automatisk føres på dine faktuaer. Om datoen du fakturerer ikke er fakturadatoen du ønkser på fakturaen, kan du enkelt endre dette når du oppretter fakturaen.
Riktig kontaktperson er viktig
Når du skal sende en faktura, er det viktig at fakturaen blir mottatt eller godkjent av riktig person. I mange bedrifter mottar de mange fakturaer, og de er avhengig av å få godkjent fakturaene av riktig person for fakturaen betales. På denne måten sikrer du at fakturaen kommer til den personen som raskest kan bekrefte fakturaen, og du får betalt din faktura.
Ha alltid med et referanse- og/eller fakturanummer
Å nummerere fakturaene er pålagt ved lov med Bokføringsloven. Fakturaprogrammer nummererer automatisk dine fakturaer. På denne måten får du automatisk en korrekt fakturarekke. Det er viktig at du ikke har hull i fakturarekken din, da dette vil medføre problemer for din bedrift ved et bokettersyn. I tillegg vil fakturanummeret gjøre det enklere å holde god oversikt, og ikke minst kunne referere til hvilke fakturaer som er eller blir betalt.
Lag beskrivende varelinjer på fakturaene
Det er viktig at din faktura inneholder gode beskrivende varelinjer. Varelinjene på beskrive både varen eller tjenesten som er kjøpt. Det er også viktig at prisene er godt beskrevet, og at man bruker riktig betegnelse på tjenester og varer som "timer" eller "meter". Når man har gode, beskrivende varelinjer er det lettere for kunden din å forstå fakturaen. Dette er viktig om kunden ønsker å referere til kjøpet eller fakturaen når de mottar fakturaen eller senere.
Fakturaen må være oversiktig
Det er viktig at fakturaen er oversiktlig, og at det er lett for kunden å forstå hele fakturaen. Dette går både på varelinjene, samt betalingsinformasjonen på faktuaren. Fakturaene på Debet Faktura har et proffesjonelt utseende, og er tre-delt. Øverst finner du kontaktinformasjonen til både kjøper og selger. Den midtre delen inneholder varelinjer og priser. Den nederste delen består av betalingsinformasjonen. Dette gjør det enkelt for dine kunder å lese og forstå fakturaen.
Flere betalingsmuligheter
Om du tilbyr flere betalingsalternativer, er det viktig å vise dette på en god måte til kundene. I dag kan man ofte betale fakturaer både via nettbank, bankkort eller med Vipps. Om du tydliggjør dette på fakturaen øker du muligheten for at kundene betaler sin faktura i tide. Du ta med opplysninger om de forskjellige betalingsmåtene som aksepteres.
Skriv en hyggelig melding på fakturaen
Alle setter pris på en hyggelig hilsen. For mange kan det være hyggelig å skrive en enkelt melding som «Takk for oppdraget» eller «Vi takker for at du valgte oss». Alle liker å handle med hyggelige bedrifter, så en liten hyggelig melding kan være noe som skiller ut din bedrift. På denne måten kan din kunde huske deg, og velge din bedrift igjen neste gang de trenger tjenester du du tilbyr.
Send fakturaen på e-post, be om bekreftelse
I dag er det svært få fakturaer som blir sendt i posten. Å sende fakturaer i posten er både gammeldags og dyrt. I dag er den vanligste måten å sende fakturaer på enten via e-post eller via EHF. Om du sender faktuaer på e-post kan det være en god ide å be om en bekreftelse på at e-posten er mottatt. Med Debet Faktura Pluss kan du i de fleste tilfeller se hvor og når din kunde har åpnet og lest fakturaen du har sendt.
Send en påminnelse når fakturaen nærmer seg forfall
For noen kunder kan det være greit å få en kort og hyggelig påminnelse om at betalingsfristen for en faktura nærmer seg. Dette er noe man selvfølgelig må vurdere fra kunde til kunde. Mange kunder har en travel hverdag, så med en påminnelse, øker du sjansen for at fakturaen din blir betalt i tide.
Send en kort takkehilsen når betalingen er på konto.
Også her har du en sjanse til å styrke inntrykket ditt av deg og ditt firma som en god, seriøs og høflig forretningsforbindelse. Send gjerne en e-post hvor du takker for både betaling og oppdraget. Om det passer seg kan man også si noe hyggelig om din kundes firma. Som en avslutning kan man også skrive at de er velkomne tilbake som kunde. Når man gjør dette styrker du inntrykket av at bedriften din er innstilt på ytelse og service, og det vil dere selvsagt nyte godt av når kunden på ny trenger varer/tjenester som dere tilbyr.
Få gratis fakturaprogram i dag
Dersom du trenger et fakturaprogram, kan du registrere en konto på Debet i dag. Du trenger kun å fylle inn opplysninger på registreringsskjemaet, så er du i gang. Om du trykker på understående lenke, vil du komme til registreringssiden
Registrer gratis fakturakonto