« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
A-melding
A-meldingen er en månedlig rapportering av lønns- og ansettelsesforhold til Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå og NAV. Meldingen skal informere om ansattes arbeidsforhold, inntekt forskuddstrekk, i tillegg til å gjøre rede for virksomhetens arbeidsgiveravgift og finansskatt.
A-meldingen er pålagt og leveres av alle virksomheter som utbetaler lønn, pensjon og andre tilsvarende ytelser. Den skal også opplyse om lønn og ytelser, samt arbeidsforholdenes status. Hensikten bak A-meldingen er å inkludere alle tidligere rapporteringsformer for denne typen informasjon til en kanal, og ett sammenfattet skjema som levers til én enkelt tidsfrist. Man er også pliktig å rapportere om arbeidsforhold uten utbetalt lønn.
Vedlagt er link til skatteetatens informasjonsside om A-melding
A-meldingenEksempel
Lena Jensen er leder for bedriften Lenas Blomster AS. Hun har ansatt Jorun og Eilert til å jobbe på skift i butikken, og nevøen sin, Stian, til å være blomsterbud tre ganger i uka. Stian jobber gratis mot at han får reise på ferie til Kypros med Lenas familie. Hver måned må derfor Lena sende inn A-melding til skatteetaten som opplyser om arbeidsforholdene i butikken. Meldingen skal inkludere arbeidsmengde, stilling og lønn til samtlige, i tillegg til regulerte trekk som pensjon og skatt. Dette gjelder også Stian, selv om han jobber for en liten periode uten betaling. Hun mottar så en tilbakemelding som hun kontroller, og retter for eventuelle feil.