« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Purring
En purring er en påminnelse man sender ut til kunder som ikke har betalt sin regning innen forfallsdatoen på fakturaen. Man kan også omtale purringen som en betalingspåminnelse da det er nettopp det som er hensikten bak utsendelsen. Om noen har glemt eller ikke vært i stand til å betale sin faktura, sender man altså en påminnelse. Gjerne med et lite gebyr for å bøte på selgerens ulempe.
Etter dagens regler har man rett til å sende purring med gebyr til sine kunder 14 dager etter utløpt forfallsdato på fakturaen. Dette gjelder for alle ulike former for tjenester og varer i Norge. Blir regningen fortsatt ikke betalt kan man sende en andre purring med gebyr. Etter den andre purringen er sendt ut kan man ikke lenger tillegge påminnelsene et gebyr. Alternativt kan man sende et inkassovarsel direkte.
Gebyret man tillegger en purring kalles enkelt og greit for et purregebyr. Hvor stort dette purregebyret kan være er regulert av Inkassoforskriften. Etter dagens reglement må betalingspåminnelsen som er utsendt med purregebyr ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Ved utsendelsen av en purrenota kan purregebyret være lik 10% av inkassosatsen som til enhver tid er gjeldende, men kan samtidig ikke overskride maksimumsgebyret på 70 kroner.
Befinner man seg først i en posisjon hvor kunden ikke har betalt regningen sin innen fristen kan man som nevnt sende et inkassovarsel direkte. Det er ikke dermed sagt at inkassovarselet må sendes direkte. Et inkassovarsel kan også sendes etter at en purring har blitt sendt. Betales ikke inkassovarselet innen fristen på 14 dager kan saken sendes til inkasso.
Eksempel
Sykkelen AS gjør en bestilling på 100 ringeklokker fra Bjella AS. Bjella AS sender ut en faktura for ringeklokkene på 3000 kroner med en betalingsfrist på 14 dager. Sykkelen AS glemmer å betale denne fakturaen, og mottar 14 dager etter betalingsfristen en purring med gebyr på 64 kroner. Sykkelen AS oppdager feilen sin og betaler fakturaen med det tillagte purregebyret.