« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Reskontro
Reskontro er en inndeling av underkontoer som gjør det enklere for en virksomhet å ha system i sine transaksjoner og krav. Det er hovedboken som deles inn i flere kategorier for leverandører og kunder.
Reskontro blir benyttet av virksomheter som et verktøy for å få oversikt over transaksjoner og å holde system. Ved å gi hver leverandør og kunde hver sin reskontro kan man enklere holde styr på hvem man skal betale når og hva man kan forvente av betaling fra andre.
Etter loven skal all regnskapsrapportering være spesifisert. Det vil si at hver transaksjon med leverandører og kunder skal være dokumentert. En slik spesifisert dokumentasjon forventes det at en virksomhet skal være i stand til å legge frem minst en gang hver fjerde måned. Altså, minst tre ganger per regnskapsår. Derfor er det en fordel for virksomheten at virksomheten har et system for leverandør- og kundespesifikasjon.
I tilfeller hvor man mistenker at det er gjort en feil ved spesifiseringen i sine reskontroer kan man gjennomføre en reskontroavstemming. Fremgangsmåten for en slik gjennomgang av dokumentasjon blir med nøye spesifiserte reskontro relativt enkel. Man analyserer en ønsket del av eget regnskap og setter det opp mot et kontoutdrag fra en leverandør. Formålet med en slik gjennomgang av regnskapet er å finne ut om alle fakturaene fra leverandøren stemmer overens med betalingene som har blitt gjort.
Systematiserer man sine reskontroer på en god måte vil det ikke nødvendigvis oppstå mistanker om feil i regnskapet. Likevel kan det være sunt med en reskontroavstemming om enn bare for å få bekreftet at systemet fungerer.