« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Kunde – hva er en kunde?
Betegnelsen kunde henviser til en husstand, et individ, en virksomhet eller annen forvaltning som gjør kjøp av tjenester eller varer generert innen økonomien. Kunden kjøper tjenesten eller varen av en selger, som også kan være både en bedrift og en privatperson.
I tilfeller hvor kunden er en bedrift, og kjøpet blir gjort i forretningssammenheng kalles dette forholdet gjerne «B2B», som en forkortelse for «business-to-business». Et begrep som brukes på grunn av at både selger og kjøper driver en virksomhet. Et eksempel på et slikt kundeforhold kan være kaféen som kjøper inn kaffe fra en produsent for videre salg.
Er kunden en privatperson bruker man ikke noe spesielt begrep da dette nok er den formen for kundeforhold vi kjenner best. Dette gjelder også om kunden er en husstand. Denne kunden går i matbutikken, handler en liter melk og går hjem for å ha den i kjøleskapet til eget bruk.
Virksomheter med mange kunder oppretter med fordel et kundekartotek. Kundekartoteket fungerer som et slags oppslagsverk, eller register, for alle kundene en virksomhet har handlet med tidligere, og for øyeblikket. Gjennom dette finner man enkelt frem til informasjon om kunden som kan være viktig med tanke på kontakt gjennom telefonnummer, fakturaadresse, e-post og lignende.
Som selger er det ofte relevant å snakke om kundebehov. Med dette mener man hva som skal til for å tilfredsstille kunden på best mulig måte. Tilrettelegger man for eksempel lokaler, kundeservice og nettsider for kunden man ønsker å nå kan dette påvirke kunden til å ikke bare kjøpe en vare, men å benytte seg av samme leverandør eller butikk igjen senere.
Eksempel
Skjorter AS trenger å bestille knapper for å produsere nye skjorter til butikken sin. De tar derfor kontakt med Knapp AS, og bestiller 1000 knapper i ulike størrelser. Skjorter AS blir gjennom dette kjøpet en kunde av Knapp AS, og havner sannsynligvis i deres kundekartotek.