« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Likviditetsbudsjett – hva er likviditetsbudsjett?
Et likviditetsbudsjett viser planlagte innbetalinger og utbetalinger for en virksomhet for en gitt fremtidig regnskapsperiode. Dette budsjettet sett man opp i en virksomhet for å få oversikt over egen betalingsevne for kommende utgifter.
Grunnen til at man som virksomhet setter opp et slikt budsjettet er for å benytte det som hjelp når man ønsker å finne ut hvor mye penger man har, og er i stand til å bruke for regnskapsperiodene som kommer. Når regningene da kommer, vil man med et slikt budsjett derfor ikke være i tvil om hvilken effekt utgiftsposten vil ha for virksomheten. Til forskjell fra en kontantstrømoppstilling, som viser en oversikt over betalinger som er gjort, får man med likviditetsbudsjettet et innblikk i hvordan den økonomiske fremtiden ser ut.
Grunnen til at føringen av et likviditetsbudsjett kan være viktig for en bedrift er i all hovedsak at man får et realistisk syn på virksomhetens fremtid på en oversiktlig måte. Når man svart på hvitt får se virksomhetens økonomiske situasjon vil det være enklere å ta avgjørelser som påvirker den. Dette på godt og vondt. Nye investeringer kan man ta med større selvtillit om man har et sikkerhetsnett i likvide midler. På den andre siden kan man se om å gi noen sparken vil påvirke den økonomiske situasjonen positivt. Man kan altså med et likviditetsbudsjett på forhånd se hvilke perioder som krever hva av virksomheten.
Likviditetsbudsjettet kan påvirke en virksomhets drift på flere måter. Ser man gjennom dette budsjettet at man med fordel kan flytte på inn og utbetalinger, er man faktisk i stand til å gjøre det tidsnok. Det kan være å flytte utgifter til for eksempel maling av kontoret til en periode hvor pengestrømmen er bedre, eller å forkorte kunders betalingstid for å selv rekke betalingsfrister.
Eksempel:
Andersen AS setter opp et likviditetsbudsjett for å få en oversikt over virksomhetens fremtidige økonomi. De gjør dette ved å ta for seg hvor mye de regner med å tjene i en fremtidig periode, satt opp mot hvilke forventede utgifter virksomheten har. Likviditetsbudsjettet viser at Andersen kan vente seg en periode med dårligere økonomi om kort tid. De velger derfor å spare penger på utgifter, som kaffe og lunsj til de ansatte, og klarer på den måten å holde virksomheten i gang til en bedre periode kommer.