« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Hovedbok – hva er hovedbok?
Hovedbok er betegnelsen på en liste med fullstendig liste over kontoene i kontoplanen til en bedrift, med oversikt over hva som er bokført på de ulike kontoene. Her finner man alle transaksjoner systematisk sortert ut i fra kontoen som har blitt benyttet. Det er et gammelt uttrykk som stammer fra den tiden regnskapsførere holdt denne oversikten i store bøker.
Hovedboken blir primært brukt for å få oversikt over hele regnskapet, og skal gjøre det mulig å finne noe konkret fra en hvilken som helst periode i de utvalgte kontoene. Alle kontoene i hovedboken brukes i regnskapet, og transaksjonene blir kategorisert etter disse.
De aller fleste regnskapsprogrammer viser hovedboken som en rapport konstruert ut i fra alle bokførte bilag. Altså, en liste over alle kontoer i kontoplanen, som inkluderer alle bokførte bilag, og kategoriserer dem etter kontoen de er tilknyttet. I norsk regnskap benyttes disse åtte kontoklassene:
- Eiendeler, selskapets eiendeler: biler, eiendom, bankinnskudd, etc.
- Egenkapital og gjeld, dokumenterer hvordan eiendelene er anskaffet.
- Salgs- og driftsinntekter, inntekter fra salg – uten mva.
- Varekostnad, varekjøp, alt som kjøpes inn for videresalg, også innleid arbeidskraft som skal viderefaktureres.
- Lønnskostnader, kostnader med ansatte.
- Andre driftskostnader av- og nedskrivinger, alle kostnader relatert til driften av selskapet. Husleie, telefon, strøm, etc.
- Andre driftskostnader av- og nedskrivinger
- Finansinntekter og –kostnader, inntekter eller kostnader ervervet der ikke noe produkt- eller vare er utvekslet. Man har fått eller betalt penger uten noe igjen. Renter, gebyrer etc. er eksempler på disse.
Eksempel:
Julie er daglig leder for antikvariatet Boksalg AS. Hun kjøper en firmabil for å gjøre det mulig å hente bøker fra privatpersoner, slik at man slipper å levere dem til antikvariatet selv. For å gjøre dette kjøpet benytter hun seg av kontoen for selskapets eiendeler, og bokfører så denne utgiften. Dette gjør at hun ved en senere anledning enkelt kan slå opp i virksomhetens hovedbok, og finne denne konkrete utgiften på sin respektive konto i regnskapet.