« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Omdømme – hva er et omdømme?
Omdømme er et begrep som i økonomiens verden brukes for å beskrive hvordan en bedrift oppfattes utenifra. Hvilke meninger omverdenen har gjort seg med tanke på en bedrifts ytelser i form av leveranse og kvalitet, og hva som kan forventes av den. Det er med andre ord en immateriell beskrivelse for den eksterne oppfatningen av en bedrift. Omdømme er noe en bedrift i mindre grad kontrollerer selv, men samtidig kan påvirke i form av hvilke løfter de gir som bedrift, hvordan de tar seg ut sammenlignet med andre og generelt hva som kan forventes av bedriften. Eksterne interesser har ofte innflytelse, da det er de som avgjør om bedriften oppfyller deres forventninger.
Blant flere former for å oppnå et godt omdømme følger her en kort liste:
- Sponsing av tiltak som kommer samfunnet til gode
- Positiv medieomtale
- Fornøyde kunder
- Kontinuitet og stabilitet
- Vekst og generell suksess på markedet
I flere noen tilfellet kan omdømmet også være selve merkevaren til en bedrift. Har man fått en god tilbakemelding på en vare man har produsert, er dette derfor noe som kan være fordelaktig å promotere i forbindelse med salg. Etter samme prinsipp kan det også være en god idé og så godt det lar seg gjøre dysse ned eventuell negativ omtale av bedriften. Andre begreper som benyttes i denne sammenhengen er «brand», «Image» og rykte. Verdien av et omdømme vil være vanskelig å fastsette helt nøyaktig da det som regel gjelder verdi på lengere sikt. Det skrives derfor i regnskapet som en immateriell verdi, og kan derfor ikke tillegges fysiske elementer av bedriftens eiendeler som bygninger og anleggsmidler. Det posteres da som «goodwill i balansen.
Eksempel:
Støvsuger AS har nettopp fått sitt nye produkt testet av «TV2 Hjelper deg». Det kom best ut av testen med terningkast seks, og bidrar til å gi deres merkevare et godt omdømme. De setter resultatet av testen på produktet sitt i butikk for at potensielle kunder skal være bevisst på at de har fått sin kvalitet bekreftet.