« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Kreditere – hva er å kreditere en faktura?
Å kreditere er handlingen man må gjøre dersom man har feilfakturert en kunde. Man oppretter da det som kan ansees for å være motsatsen til en faktura, nemlig en kreditnota. Denne opphever deler av, eller hele beløpet til en tidligere avsendt regning, og bokføres som et bilag på at en faktura har blitt kreditert.
Under følger en liste med eksempler på tilfeller hvor man skal benytte seg av kreditnota:
- Man vil oppheve en feilaktig sendt faktura
- En kunde har ikke betalt det fullstendige beløpet man har fakturert for
- Fakturaen man har sendt er på et for høyt beløp og deler av dette skal krediteres
- En vare blir levert tilbake
- Man har fakturert for et høyere antall enheter enn det som har blitt levert
- Det oppdages en feil med tjenesten eller varen som berettiger et prisavslag
- De leverte varene er fakturert til høyere pris enn avtalt per enhet
I tilfeller hvor feilen er at man har fakturert for et for høyt beløp, skal man opprette en kreditnota på hvor mye den overskrider den avtalte summen. Det samme gjelder om kunden ikke har betalt det avtalte beløpet. Kreditnotaen man da sender skal også tilsvare resterende beløpet av fakturaen. Dette er en såkalt delkreditering. En fullstendig kreditering av fakturaen innebærer at hele fakturaen med feil blir annullert. Kreditnotaen man da sender skal gjelde hele beløpet.
Eksempel
Brevduen AS fakturerer en butikk for en bestilling på 2000 konvolutter, tilsvarende 4000 kr. Rett før bestillingen skal sendes av gårde avlyser butikken hele bestillingen, og Brevduen AS må sende en kreditnota på 4000 kr for å annullere, og kreditere den først sendte fakturaen.