« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Kreditnota – hva er kreditnota i regnskapet?
Sender man en faktura som inneholder trykkfeil, en pris som ikke stemmer etter avtale eller feil adresse for kunden, oppretter man det som kalles en kreditnota. Denne sørger for at fakturaen som originalt ble sendt ut kanselleres. Grunnen til at ved slike tilfeller oppretter en kreditnota er at en faktura som bare blir slettet fra systemet danner et hull i nummerrekken. Hver enkelt faktura som opprettes får sitt eget nummer, og mangler i denne rekken er ulovlig. En annen lite gunstig løsning på feilsendt faktura er å bare erstatte den med en ny. Dette vil føre til feil i regnskapet. Kreditnotaen fungerer som en form for motfaktura, og gjør at summen fra den originalt utstedte fakturaen blir opphevet.
Typiske tilfeller for å opprette en kreditnota er:
- At antallet varer det har blitt fakturert for ikke stemmer
- At tjenesten eller varen ikke er levert etter avtale og gir grunn til prisavslag for kunden
- At prisen på fakturaen er for høy
- At kunden ønsker å returnere den leverte varen
Selv små endringer som adresse eller navn krever opprettelse av kreditnota, og at man oppretter en ny faktura. En faktura skal altså annulleres med kreditnota om den ikke oppfyller statens krav. Både fakturaen som inneholder feil, påfølgende kredinota og korrekt nyutstedt faktura skal føres i regnskapet.
Etter bokføringslovens bestemmelser skal oppsporing av kreditnotaer og fakturaer være enkelt i et hvert regnskap. Dette for at arbeidet skattemyndighetene gjør ved en eventuell gjennomgang av regnskapet skal være enkelt. Derfor må derfor en kreditnota være merket med dato for utsendelse og sitt eget nummer, på samme måte som en vanlig faktura. Det skal også være tydelig hvilken faktura i regnskapet som oppheves.
Eksempel
Pappen AS fakturerer en kunde for en bestilling på 200 pappesker. Den avtalte priser for dette er 1000 kr, men ved en feil fakturerer Pappen AS kunden for 10 000 kr. Kunden oppdager fort feilen, og Pappen AS oppretter raskt en kreditnota for å annullere den først utsendte fakturaen. Deretter opprettes en ny faktura med riktig beløp, og regnskapet stemmer overens med faktiske forhold.