« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Selvangivelse
En selvangivelse er et dokument som årlig blir sendt ut av Skatteetaten til alle landets innbyggere med spesifisert informasjon om den enkeltes:
- Personlige inntekt
- Fradrag
- Gjeld
- Formue
Dokumentet er en forhåndsutfylt oppsummering av denne informasjonen fra året som gikk.
Etter å ha mottatt dette skjemaet fra Skatteetaten har hver enkelt innbygger selv ansvar for å se over og godkjenne at informasjonen stemmer overens med faktiske forhold. Skulle det være et avvik i opplysningene som står oppgitt i selvangivelsen, kan dette korrigeres av den enkelte.
Informasjonen om som blir sendt av Skatteetaten for kontroll av den enkelte omhandler altså innbyggernes personlige økonomi, og tar utgangspunkt i rapporter fra:
- Arbeidsgivere
- Banker
- Trygdekontor
- Forsikringsselskap
- Verdipapirsentralen
Altså gir selvangivelsen en grei oversikt over blant annet tap eller gevinst på aksjer, alminnelig inntekt og beløp på bankkontoer.
Selvangivelsen har vært en del av det norske systemet siden 1911. Begrepet i seg selv ble offisielt hetende Skattemeldingen fra 1. januar 2017. Dog vil man likevel høre snakk om selvangivelsen i dagligtalen.
Informasjonen man finner i skjemaet danner grunnlaget for hvor mye skatt hver enkelt innbygger skal betale, og det blir derfor viktig å kontrollere at innholdet man får tilsendt er riktig.
Fristen for å godkjenne og levere selvangivelsen for privatpersoner er vanligvis 30. april. Selskap og selvstendig næringsdrivende må vanligvis levere innen 31. mai. Disse må i tillegg legge ved næringsoppgaven som et vedlegg. For mer informasjon om datoer i forbindelse med godkjenning og levering av selvangivelsen kan man besøke nettsidene til Altinn.