« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Tilbud – hva er et tilbud?
Et tilbud er et forslag om endring i kvantiteten og/eller prisen av en vare eller tjeneste en leverandør sender til en eller flere av sine kunder. Hensikten bak tilbudet er å gjøre varen eller tjenesten man leverer mer attraktivt for kunden, samtidig potensielt også vedlikeholder sin relevans som leverandør. Tilbudet er altså et salgsfremmende tiltak, som skal få den aktuelle kunden til å kjøpe varer eller tjenester av virksomheten.
Som avsender velger man selv hvem som skal motta og potensielt benytte seg av tilbudet som averteres. Er virksomheten i stor grad rettet mot andre bedrifter sender man gjerne forslaget direkte til tidligere kunder. Driver man virksomhet med et bredere spekter av forbrukere kan det være aktuelt å avertere tilbudet gjennom større informasjonsformidlere, som for eksempel:
- TV-kanaler
- Radiokanaler
- Aviser
- Nettsider
- Apper
Er virksomheten i direkte kontakt med kunden man sender tilbudet til, er det naturlig at man ved godtatt tilbud bekrefter dette med utsendelsen av en ordrebekreftelse, gjerne bare kalt en ordre. Dette informerer kunden om at varen(e) eller tjenesten(e) er på vei.