« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Ordre – hva er en ordre?
En ordre er den bekreftelsen en kunde mottar på at deres formodning om kjøp av en vare eller tjeneste har blitt registrert av selger, og at deres etterspørsel blir behandlet. Altså er en ordre selgerens bekreftelse på at varen eller tjenesten en kunde har bestilt, har blitt nettopp det.
In en ordre finner man gjerne informasjon om hvilken vare eller tjeneste som er bestilt. Informasjon som inneholder antall og pris, samt informasjon om leveringsmetode og hvem som er selger og kjøper blant annet. Innholdet av ordren avhenger i stor grad av hvilke avtaler som har blitt gjort mellom partene og hva som er vanlig prosedyre for salg.
Den vanligste prosessen for en ordre er at en kunde bestemmer seg for å kjøpe en vare av en selger. Da er det naturlig at selgeren i forkant har gjort sitt tilbud tilgjengelig for kunden på en eller annen måte. Det kan være både fast pris på et produkt lagt ut for salg på internett, eller et tilbud direkte til kjøperen med en pris tilpasset den enkeltes behov. Det er først når kunden godtar dette tilbudet at selgeren sender en ordre som bekreftelse på de nå er i forretning. Nå vet kunden også at varen eller tjenesten er bestilt. Man kan ut fra dette forstå at ordrebekreftelsen betyr at kunden har godtatt en bestilling av tilbudet som har blitt gitt, og at det på dette tidspunktet vil være naturlig å behandle kundens ordre. Det er først etter selgeren har sendt ordrebekreftelsen og starten med behandling av ordren at selgeren sender ut en faktura.
Eksempel
Glasseneren AS produserer og til butikker med glass blant sine produkter. De blir kontaktet av Glasshandleren AS som ønsker å ta inn nye glass til sin virksomhet. Glasshandleren forhører seg om hvilke tilbud Glasseneren har på vanlige melkeglass. De får så et tilbud om å kjøpe 200 glass for til sammen 2500 kroner. Glasshandleren godtar tilbudet og mottar så en ordrebekreftelse fra Glasseneren som går i gang med å behandle ordren, og til slutt sender en faktura for kjøpet.