« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Tap på faktura
Tap på faktura er hvor stor andel av kundefordringene en virksomhet må erkjenne som tap. Dette tapet skal bokføres til den laveste virkelige verdien av produktet eller tjenestens anskaffelseskost.
Det er kundefordringer man i denne sammenhenger taper penger på. Dette tapet oppstår i situasjoner hvor man for eksempel en vare eller tjeneste er levert og kunden ikke har mulighet til å betale fordringen som et resultat av en konkurs, og ikke er i stand til å betale enten en del eller beløpet i sin helhet.
Det er ikke uvanlig at en virksomhet tar høyde for eventuelle tap på fakturaer i regnskapet sitt. Da gjør man en avsetning i tap på faktura. Man beregner da et beløp som man antar ikke vil bli innbetalt av kunder før enden av regnskapsåret, og fører det på en egen konto med 31/12 som dato.
Ved bokføring av avsetning i tap på faktura er det viktig at man er observant på lovene og reglene som er gjeldende for en slik konto. De viktigste lovene for dette står oppført i Skatteloven og Merverdiavgiftsloven, og sier følgende:
- For at man skal få fradrag på skatten, må kravet være endelig konstatert tapt
- Tidligere bokført utgående moms kan korrigeres hvis fordringen er endelig konstatert tapt
Grunnen til at man gjør avsetning i tap på faktura er at beløpet virksomheten har til gode fra kunder ved slutten av året skal være så nøyaktig som mulig. Har man tidligere benyttet seg av en slik avsetningskonto fører man inn informasjonen for det nye årets fakturaer som en reduksjon eller økning i forhold til tidligere år.