« Tilbake (Debet Regnskap Ordbok)
Nullpunktsomsetning
Nullpunktsomsetning er det man kaller omsetningen av et selskap hvor utgiftene og inntektene for produksjonen er like. Altså, den delen av omsetningen som dekker alle utgiftsposter. Det er produksjonsvolumet til bedriften hvor man hverken går i under- eller overskudd, men ender opp med en omsetning som er lik null. Nullpunktsomsetningen kan regnes ut både i enheter og kroner. Uttrykkene dekningspunkt eller break-even brukes gjerne for å beskrive den samme økonomiske situasjonen.
Nullpunktsomsetningen er noe man regner på for å finne ut av hvor mye eller hvor mange enheter man må selge av et produkt, eller en tjeneste, for at alle utgiftene til produksjon skal være dekket. Gjør man denne utregningen finner man ut hvilket produksjonsnivå man kan ligge på for at det skal være lønnsomt å drive virksomheten. Det gir altså viktige nøkkeltall for bedriften, og har mye å si for hvordan man legger opp budsjettene for framtidig drift.
For å gjøre denne utregningen må man ofte gjøre research og analyser for tidligere salg og marked, for å deretter finne ut av hva som er hensiktsmessig og realistisk å produsere for at bedriften skal kunne oppnå en nullpunktsomsetning. Den samme utregningen gjør man for å finne dekningspunktet til virksomheten.
Eksempel:
Småsko AS skal vil finne ut hvordan de oppnår en nullpunktsomsetning. De må derfor kartlegge hvor mye som kan forventes å selge av sko det kommende året, og hvor mye produksjonen koster. De har en visjon om å selge 100000 sko det kommende året. Produksjonen av dette volumet vil til sammen koste 50000000 med alle utgiftsposter til materialer, lokaler, strøm, lønn etc., inkludert. Med videre utregning finner de ut at om de priser skoene til 700 kroner per par, må de selge 71429 skopar for å ende opp med en nullpunktsomsetning. Med denne informasjonen vet de at de at de potensielt kan gå i pluss ved salg av de resterende 28571 skoparene. Da de det foregående året solgte 71000 par sko velger de å satse på visjonen.